Blog

Gratis Whitepaper

Waarom testen het antwoord is, en niet de vraag

Het is altijd mogelijk om de resultaten van je e-mailmarketing te verbeteren. Er is echter niet één antwoord. Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. De truc is om op zoek te gaan naar jouw antwoord. Maar hoe doe je dat?

Dat doe je eenvoudig door te testen.
Maar wat test je dan? Een rondje Googlen levert al snel resultaten op als het testen van je subjectline, buttonkleuren of verzendtijdstip. Maar wát je test is minstens zo belangrijk als wáarom je test. Bepaal eerst het doel en dan je stappen. Je bouwt ook geen huis zonder bouwtekening.

Bekijk jouw campagne goed en bepaal waar de grootste kans voor optimalisatie ligt. Zijn jouw clickrates goed, maar heb je te weinig opens? Focus je dan op het verbeteren van de openratio door te testen op, bijvoorbeeld, subject line, pre-header, afzender, verzenddag en -tijd.

Is juist het aantal clicks laag ten opzichte van het aantal opens? Kies er dan voor om de content van je e-mails te testen. Doe testen met buttontekst, kleur, plaatsing en type link. Of ga aan de slag met het testen van content door inzet van andere beelden of teksten.

Oke, je hebt een resultaat voor ogen die je door middel van tests wilt verbeteren. Ga dan niet lukraak aan de slag, maar begin met een testplan. Een ‘plan’ klinkt groter dan het is, maar is belangrijk om meerdere redenen. Ten eerste maak je betere keuzes voor type tests, ten tweede voorkom je herhaling (en dus tijd en geld) en ten derde vormt een testplan ook een voor verzameling van resultaten en learnings.

Hoe ziet zo’n plan eruit? Daar vertel ik binnenkort meer over. Schrijf je in voor de F-e-mail inspiratiemails en ik hou je op de hoogte

Tags: ,

No Comments

Leave a Reply