Blog

Wat is een snippet?

Wat is een snippet?

Misschien heb je ooit de term ‘snippet’ of ‘pre-header’ voorbij horen komen. Want naast de subjectline of onderwerpregel, is er nog een andere mogelijkheid om de aandacht van je lezer in de inbox te trekken, namelijk met de snippet of pre-header. 

Wat is een snippet of pre-header?

Het is een stukje tekst of een aantal woorden dat je direct na de subjectline in je e-mail kunt plaatsen. Hiermee ziet de ontvanger in zijn inbox niet alleen de subjectline, maar óók de snippet. Als je deze mogelijkheid gebruikt kun je dus direct extra informatie aan je klant meegeven. Deze tekst ziet de klant namelijk ook vóórdat hij je e-mail opent.

Kijk eens hieronder naar de nieuwsbrief van BCC. De onderwerpregel springt er natuurlijk meteen uit: ‘Nieuw bij BCC: gloednieuwe LG OLED TV’s’. Direct achter de onderwerpregel staat: ‘Voeg BCC toe aan je adresboek’. En dat is de snippet of pre-header. De ideale plek om naast de onderwerpregel nog nét iets meer informatie over je e-mail mee te geven. En om je klant te triggeren om de e-mail te openen.

Wat is een snippet?

Een misverstand is dat de snippet hetzelfde is als de onderwerpregel. Dit kleine stukje tekst is er juist voor extra informatie, en niet als kopie van de onderwerpregel. Het is in dat opzicht een aanvulling om de lezer te overtuigen! Zorg er daarom voor dat je extra informatie biedt, en niet twee keer dezelfde tekst aan je lezer toont.

 

Waar vind je de snippet?

Bijna iedere e-mail begint bovenaan met een header. Dit kan een bedrijfslogo zijn, of bijvoorbeeld een afbeelding. Bóven de header is ruimte voor het plaatsen van een korte tekst. Dit is de snippet. Als je hier goed gebruik van maakt, wordt deze tekst ingezet om de aandacht van je klant te trekken. De snippet is samen met de onderwerp regel erg belangrijk voor het succes van je mailing en je open ratio.

 

Het gebruik van de snippet

Onderstaande voorbeelden laten zien dat nog niet iedereen de mogelijkheid ervan kent. De tekst: ‘Bekijk de nieuwsbrief in uw browser’, zal niet direct zorgen voor een hoger open ratio of de aantrekkingskracht van je lezers. Net zo min als de onderwerpregel ‘Nieuwsbrief Nijmegen, 7 april 2021’ trouwens…

Wat nu als de Gemeente Nijmegen in haar e-mail als onderwerpregel had gepakt: ‘Het dierenwelzijnsbeleid in onze gemeente’. Dit is namelijk het eerste onderwerp in de nieuwsbrief als je de e-mail opent. En als snippet had ze kunnen toevoegen: ‘Bekijk de 4 doelen voor het welzijn van dieren’. Ik als lezer zijnde ben benieuwd naar de 4 doelen. Hierdoor word ik geactiveerd en nieuwsgierig gemaakt naar deze 4 doelen.

 

Personalisatie in de snippet

Het personaliseren van de onderwerpregel wordt regelmatig gebruikt. Maar wist je dat ook de snippet gepersonaliseerd kan worden? De snippet draagt voor 24% bij aan de keuze om een e-mail wel of niet te openen. En net zoals de onderwerpregel kan ook de snippet gepersonaliseerd worden. Personalisatie in e-mails is bewezen effectief, dus probeer het eens uit.

Uit bestellingen en/of zoekgedrag heeft Manfield slim gebruikt gemaakt van data. Als klant zijnde met schoenmaat 40, word ik direct verwezen naar schoenen met maat 40. Super relevant.

Wat is een snippet?

 

Testen

Wat voor de onderwerpregel geldt, is ook van toepassing op de snippet: testen! Test door middel van een goede A/B-test. Bijvoorbeeld een A-variant mét snippet en de B-variant zonder snippet. Of een A-variant met personalisatie, en een B-variant zónder personalisatie. Test net zolang totdat je de optimale combinatie hebt gevonden tussen onderwerpregel en snippet.

 

Het gebruik van emoji’s

In de onderwerpregel wordt er vaak gebruik gemaakt van een symbool of emoji. Wederom: net als in de onderwerpregel, kun je ook een symbool of emoji aan de snippet toevoegen. Een handige website voor het vinden van het juiste symbool vind je hier.

Een emoji kan een aanvulling zijn op je snippet. Het kan je boodschap versterken, en de aandacht van je lezer trekken in de inbox.

Uit onderzoeken blijkt dat het toevoegen van een emoji in de snippet zorgt voor een verhoging van je open ratios. Maar test altijd of dat voor jouw branche, bedrijf of e-mail ook het geval is. Het kan per branche en per e-mail verschillend uitpakken. Blijf daarom altijd testen naar een optimale vorm in het gebruik van emoji’s.

 

Tot slot

Wist jij van het gebruik van snippets? En op welke manier maak jij hier gebruik van? Gebruik bovenstaande tips om je e-mail nóg beter te maken en doe er je voordeel mee!

Laat het ons weten, en help elkaar door ervaringen te delen als je een mooie case hebt. Wie weet nemen we contact met je op en staat jouw case binnenkort in onze inspiratiebrief. Meld je hier aan.

Reacties, aanvullingen of shout-outs vinden we ook leuk en kunnen onder dit artikel worden geplaatst.

 

No Comments

Leave a Reply