Blog

Waarom zou je een e-mail inzetten zonder doel?

Ben jij er zo één?

Iets waar ik mij stiekem altijd over verbaas is dat wij mensen zo ‘volgzaam’ zijn. In gesprekken met andere e-mail- en CRM marketeers valt het mij nog regelmatig op dat niet iedereen e-mail inzet met een bepaald doel. Als ik vraag waarom ze een e-mail of e-mailcampagne inzet,  is de reactie vaak dat het gewoon moet, behoort tot het takenpakket of standaard onderdeel is van een campagne.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van de inzet van e-mail! Maar tijd en energie steken in een e-mail zonder dat er een achterliggende doelstelling of gedachte is, doe ik niet. Waarom zou jij dat dan wel doen? Een kwalitatief goede e-mail kost tijd en moet daarom ook ergens aan bijdragen. Persoonlijk vind ik het zonde om mijn tijd ergens aan te besteden zonder dat ik weet waarvoor ik het doe.

Het doel van de e-mail is essentieel. ALLES wordt bepaald door dat ene doel. De vormgeving, de copy, het beeldmateriaal en de belangrijkste call to action. Nu verwacht ik niet voor elke e-mail een uitgebreide doelstelling met KPI’s of zelfs een KPI-boom (alhoewel ik daar wel stiekem echt gelukkig van word). Soms is het al genoeg om te weten dat een e-mail moet bijdragen aan sales, merkherkenning, retentie of klanttevredenheid. Dan weet je namelijk ook op welke resultaten je de e-mail gaat evalueren en waar je dus op moet focussen.

Begrijp je mijn punt? Ik kom binnenkort terug met wat échte voorbeelden.

Liefs,

Kim

Tags: , ,