Waarom e-mail nog niet ‘dood’ is
Ervaren e-mailmarketeers zijn deze stelling vast en zeker meer dan eens zijn tegengekomen: ‘E-mail is dood’. Maar, daar ben ik het niet mee eens. Waar andere snelle kanalen opkomen, hoogtij vieren en langzaam doodbloeden, is e-mail nog steeds springlevend. Waar komt dat door?
Persoonlijk ben ik van mening dat dit komt doordat het hebben van een e-mailadres onmisbaar is in de huidige samenleving. Zonder e-mailadres kun je bijna niet meer werken of een opleiding volgen. Zelfs voor je plezier en ontspanning is een e-mailadres essentieel. Denk aan accounts die gemaakt worden voor app-stores, games, recreatie en winkels. En wat zit er gekoppeld aan elk e-mailadres? Juist! Een inbox.
En juist die inbox, dat maakt het e-mailkanaal zo interessant en levendig! Een e-mail hoeft niet eens gelezen te worden om impact te hebben op de ontvanger. Als je alleen al ‘gezien’ wordt, heeft dit effect op de merkherkenning. En als die e-mail wél geopend wordt? Dan begint het echte feest. De vormgeving, interactie en personalisatie van een e-mail is continu in ontwikkeling. Waar vroeger een totale base benaderd werd met dezelfde, statische e-mail ontvang je nu een persoonlijk bericht, aangepast op jouw profiel boordevol interactie. Een soort mini-website in je inbox. Voel je het enthousiasme?
Als je dit gelezen hebt, begrijp je de hint: voor mij is e-mail springlevend. Maar, denk er wel goed over na hoe en waarom je dit kanaal inzet. Maar daarover later meer.
Liefs,
Kim